ناگفته‌های سردار حاجی‌زاده از عملیات وعده صادق + فیلم مخالفت کامرون با شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی کوه اسناد «بی بی سی» درباره نیکا شاکرمی، موش زایید + تصویر جمعی از معلمان با رهبر انقلاب فردا چهارشنبه دیدار می‌کنند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) موافقت ارتش رژیم صهیونیستی با تداوم جنگ در غزه سوناک: حجم کمک‌های امدادی به غزه باید بیشتر شود واکنش حماس به عملیات شهادت طلبانه شهروند ترکیه در قدس اشغالی + فیلم قاضی آمریکایی ترامپ را برای توهین به دادگاه جریمه کرد تظاهرات علیه نتانیاهو در قلب تل‌آویو (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) گوترش حماس و اسرائیل را به آتش‌بس فراخواند پیشرفت ملموس در سازش ریاض - تل‌آویو صنعا: عربستان تمایل به تکمیل مذاکرات با یمن دارد نتانیاهو: «با یا بدون توافق» به رفح حمله می‌کنیم لاپید: تل‌آویو به گروگان دیوانگان بی‌مسوولیت مبدل شده است حمله پهپادی به یک کشتی در اقیانوس هند (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کشور: اتباع بیش از این نباید وارد کشور شوند بن‌گویر: نتانیاهو به من قول حمله به رفح داد رافائل گروسی راهی ایران می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد موج جدید حمله موشکی از لبنان به اراضی اشغالی وزارت خارجه روسیه: از سال ۲۰۲۲ آماده مذاکرات صلح بوده‌ایم
سرخط خبرها

تبعات گره زدن توان دفاعی کشور به بیگانگان از نظر نمایندگان مجلس

  • کد خبر: ۱۰۰۶۲۳
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
تبعات گره زدن توان دفاعی کشور به بیگانگان از نظر نمایندگان مجلس
یکی از دلایل اصلی وضع فعلی اوکراین، اعتماد بلاوجه دولت این کشور به آمریکا و تروئیکای اروپاست. چندماه پیش نیز اشرف غنی، رئیس جمهور سابق افغانستان، با تکیه بر آمریکا و غرب پس از بحرانی شدن اوضاع این کشور پا به فرار گذاشت، آن هم با ارتشی که مجهز به سلاح‌های آمریکایی بود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در این باره، رهبر معظم انقلاب ۱۱مهر سال جاری در مراسم مشترک دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیرو‌های مسلح فرمودند: «یک نکته مهم در باب امنیت این است که امنیت کشور باید در قبضه بیگانگان نباشد؛ این چیز مهمی است. امروز برای مردم ما و کشور ما یک امر عادی است که امنیت کشور در قبضه نیرو‌های مسلح خودی و فرزندان خود این کشور است، لکن همه جای دنیا این جور نیست؛ حتی کشور‌های پیشرفته. شما ملاحظه کردید در این بگومگو‌های اخیری که بین اروپا و آمریکا اتفاق افتاد و اروپایی‌ها اعلام کردند که آمریکا از پشت به آن‌ها خنجر زده، بحث بر سر این است که اروپا نیاز دارد به اینکه امنیت خودش را با نیروی خودش -یعنی با قطع نظر از ناتو که قلم عمده اش آمریکا است- تأمین کند.»

ایشان در ادامه تأکید کردند: «اینکه یک کشور بتواند امنیت را با نیرو‌های قاهر و قادر و مسلط خودش تأمین بکند، افتخار بزرگی است؛ و آن کسانی که با توهم تکیه به دیگران، و با تکیه به دیگران گمان می‌کنند که امنیت خودشان را می‌توانند تأمین کنند، بدانند که سیلی این را به زودی خواهند خورد.»

در همین زمینه نگاهی به اظهارات کارشناسان سیاسی درخصوص پیامد‌های اعتماد و تکیه به آمریکا و غرب داریم.

نباید استقلال کشور را به وعده‌های غرب پیوند زد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به حوادث اوکراین گفت: غربـــی‌ها به ویژه آمـــریکــا نشــان داده اند که هیچ وقت به تعهـــدات خود پایبند نیستند و نمی‌توان امنیت و استقلال کشور را به وعده‌های آن‌ها پیوند زد.

ابراهیم رضایی در گفتگو با «فارس» بیان کرد: وقتی غربی‌ها برخلاف تعهد خودشان مبنی بر گسترش نیافتن ناتو به شرق شروع به شیطنت می‌کنند و ۱۴ کشور جدید به اعضای ناتو اضافه می‌شود، آیا سایر کشور‌ها نباید به امنیت خود حساس باشند؟

این نماینده مجلس افزود: یکی از مسائلی که این روز‌ها باید در رسانه‌های انقلاب به آن پرداخـته شود، تیزبینـی و فراســت امام راحل و رهبر معظم انقلاب است که هیچ وقت نگذاشتند کسانی که با دوقطبی کاذب موشک-گفتمان یا مسائلی مانند برجام موشکی به دنبال از بین بردن مؤلفه‌های قدرت ساز نظام بودند و هستند موفق شوند و الحمدا... امروز ما دارای یک قدرت عالی بر پایه‌های بومی هستیم.

وی بیان کرد: فراست و تیزبینی رهبر معظم انقلاب در تقویت توان دفاعی ما یکی از مؤلفه‌هایی است که در جهاد تبیین باید بر آن تأکید شود. قطعا اگر این فراست و تیزبینی نبود، شاید ما هم با سرنوشتی شبیه سرنوشت اوکراین و عراق مواجه می‌شدیم.

معامله نکردن ایران بر سر مسائل دفاعی، راهبرد درستی است

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز گفت: حوادث اخیر اوکراین نشان داد که تأکید ما بر مسائل دفاعی مان و معامله نکردن بر سر آن، راهبرد درستی است و اگر این کار را می‌کردیم، امروز به سرنوشت اوکراین دچار می‌شدیم.

علی بابایی کارنامی در گفتگو با «فارس» با اشاره به وقایع اخیر اوکراین گفت: وقایع اوکراین نشان داد که ما هرگز نباید تخم مرغ هایمان را در سبد آمریکا و کشور‌های غربی بریزیم؛  زیرا این کشور‌ها هرقدر هم که وعده دهند که در روز سختی به کمک کشوری می‌آیند، دروغ است و چنین کاری نمی‌کنند.

وی افزود: اوکراین هنوز عضو ناتو نشده است. طبق اساسنامه ناتو اگر به یک عضو این پیمان تجاوز شود، نیرو‌های نظامی ناتو باید به کمکش بیایند، اما حتی اگر اوکراین عضو ناتو شده بود، باز هم کشور‌های عضـو این پیمان، تنها به اظهارنظر‌های دیپلماتیک بی فایده اکتفا می‌کردند.

غربگرایان دیدند آمریکا منافع خود را فدای دیگران نمی‌کند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: کسانی که در داخل کشور دل به غرب و آمریکا بسته بودند، با حوادث اوکراین دیدند که آمریکا منافع خود را فدای کشور‌های دیگر نخواهد کرد.

حسن همتی به «فارس» گفت: اوکراین اولین اتفاق برای اثبات ناکارآمدی آمریکا نبوده است؛ زیرا ما چنین صحنه‌هایی را در افغانستان، لیبی، ویتنام و... مشاهده کرده بودیم که قدرت و توان آمریکا پوشالی است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: قضیه اوکراین ثابت کرد که ایران بعد از برجام هیچ گاه بر سر موضوعاتی همچون قدرت دفاعی و موشکی خود مذاکره یا معامله نخواهد کرد؛ چون ایران با اوکراین کاملا متفاوت است. ایران هشت سال د رمقابل امکانات و تجهیزات تمام دنیا ایستادگی کرد، آن هم با دستان خالی. پس ما هیچ گاه دستان خود را خالی نخواهیم کرد.

وی تأکید کرد: مذاکرات پیش رو در وین فقط درباره مسائل هسته‌ای ایران است و ما بعد از این مذاکرات برای هیچ موضوعی بر سر میز مذاکره نخواهیم رفت؛ زیرا اتفاقات اوکراین درس بزرگی برای ما بود و اثبات کرد که هیچ کس قابل اعتماد نیست و قول‌هایی که داده می‌شود، تضمین کننده امنیت و آرامش شما نخواهد بود.

همتی بیان کرد: هژمونی آمریکا در حال پایان است و آمریکا دیگر آن قدرت گذشته را ندارد که بتواند بر جهان حکمرانی کند. اثبات این صحبت، وقایع و اتفاقات اخیر در جهان است.

اوکراین عبرت غربگرایان شود

همچنین عضو فراکــسیون انقلاب اسلامی مجــلـــس بـــا اشـــــاره بــه تحولات اخیر اوکراین گفت: این مسائل درس عبرتـــی اسـت برای غربگرایان داخـــلـــی کــه سالیان سال در پی تضعیف توان دفاعی کشورمان بودند.

علی اکبر کریمی با اشاره به تحولات اخیر اوکراین به «فارس» گفت: کشور اوکراین بعد از فروپاشی شوروی سابق به استقلال رسید و طی سال‌های پس از آن تا حدودی به وضعیت باثبات اقتصادی، امنیتی و دفاعی دست یافت، اما با وقوع انقلاب رنگین در سال ۲۰۰۴ که با دخالت آمریکایی‌ها به وقوع پیوست، به سمت آمریکا و غرب گرایش پیدا کرد و به تدریج شرایطی رقم خورد که نه تنها استقلال خود را حفظ نکرد، بلکه تمام توان هسته‌ای خود را نیز با پذیرش شروط آمریکا و غرب از دست داد.

کریمی ادامه داد: فارغ از مسائلی که بین دو کشور اوکراین و روسیه می‌گذرد که به خودشان مربوط است، درس عبرت تحولات اوکراین این است که وقتی کشوری توان دفاعی و امنیتی خود را به قدرت‌های غیرقابل اعتماد گره بزند که در شرایط سخت پشت او را خالی می‌کنند، به چنین وضعیتی می‌رسد.

واکنش‌های توئیتری نمایندگان مجلس

تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس نیز به حمله نظامی روسیه به اوکراین واکنش نشان دادند.

محمد صفایی، نماینده گناباد، در توئیتر نوشت: «اوکراین دارای هزارو ۷۰۰ کلاهک هسته ای، ٣٣بمب افکن دورپرواز، و سومین قدرت اتمی جهان بود.در سال١٣٧٣ با امضای معاهده بوداپست همه سلاح‌های هسته‌ای را تحویل داد، درمقابل، آمریکا و انگلیس، امنیت اوکراین را تضمین کردند. امروز در بحران او را تنها گذاشته اند.»

بهروز محبی نجم آبادی، نماینده سبزوار، نیز در توئیتر نوشت: «فارغ از علل بحران اوکراین، درسی که از این ماجرا باید گرفت، ضرورتِ داشتنِ توان دفاع بومی و کاملا متکی به ظرفیت داخلی است. اکنون مشخص‌تر شده است کسانی که می‌خواستند توان موشکی ایران را با امتیازات اقتصادی مبادله کنند، چقدر از واقعـــیات عالم دورند.»

همچنین جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس، در توئیتر نوشت: «زمانی که هیمنه آمریکا و ناتو توسط جریان مقاومت در غرب آسیا به دست مسلمین شکسته می‌شود و از پای در‌ می‌آیند، می‌شود یک فرصت تصمیم راهبردی پوتین برای ارتقای حوزه امنیت روسیه. او طرح خود را اجرا می‌کند و آمریکا و ناتو هم هـــیچ غلطــی نمــی تواننــد بکنند.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->